Glutamina – jakie pełni funkcje w organizmie?

Glutamina – jakie pełni funkcje w organizmie?

Glutamina i glutation – wyższa odporność

L-glutamina to aminokwas występujący we wszystkich białkach i mający największy udział ze wszystkich aminokwasów w organizmie człowieka, bo aż 60%. Glutamina pomaga utrzymać odporność układu immunologicznego sportowca w dobrej formie, ponieważ współtworzy najsilniejszy antyoksydant w ludzkim ciele, jakim jest glutation. Poprawia także ogólny stan jelit, które również są ostoją naszej odporności.

Glutamina i glikogen – zapas energii

Badania eksperymentalne wykazały, że suplementacja glutaminy może wpływać na poprawę wydzielania hormonu wzrostu, a także na spotęgowaną resyntezę glikogenu mięśniowego. Są to bardzo pozytywne i przede wszystkim oczekiwane przez wielu adeptów, jak i zaawansowanych trenujących cechy tego suplementu. Hormon wzrostu to jeden z najbardziej anabolicznych hormonów białkowych w organizmie, przyczyniający się również do spalania tkanki tłuszczowej. Glikogen będący zapasowym cukrem w organizmie człowieka ogrywa szczególną rolę podczas treningu. Im więcej glikogenu mięśniowego nasz organizm zakumuluje, tym nasz trening stanie się dłuższy i bardziej wydajny.  Mięśnie wypełniane glikogenem stają się bardziej „pełniejsze”.

Dodatkową funkcją glutaminy jest jej zdolność do przemiany w glukozę i zapewnienie źródła energii dla mózgu z jednoczesnym odciążeniem tkanki mięśniowej.

Urazy, kontuzje…

Glutamina jest aminokwasem niezbędnym dla naszego organizmu. Powstaje z kwasu glutaminowego i amoniaku. Jej dodatkowa suplementacja odciąża organizm z pewnych procesów chemicznych, dając mu gotowy aminokwas. Jest to kluczowe wszędzie tam gdzie organizm narażony jest urazy, kontuzje, treningi o wysokiej intensywności i objętości, które mogą wprowadzać organizm w stan katabolizmu, dlatego w tych właśnie przypadkach suplementacja glutaminą wydaje się najlepszym rozwiązaniem.

 Jak dawkować glutaminę?

Glutamina jest bardzo cennym aminokwasem, który warto włączyć do suplementacji. Dziennie należy jej spożywać ok. 5-10 g w okresach około treningowych. Zawodowi kulturyści spożywają wielokrotności tych dawek, ale początkujący sportowcy powinni zacząć od mniejszych, pamiętając o ich stałym przyjmowaniu.

Produkty GO ON Nutrition

Polecane artykuły

do góry
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper.pl